Pages

martes, 29 de noviembre de 2011

Som utlovat!


Som utlovat kommer här receptet på julens smarrigaste (japp!) saffranskaka. Å om ni bara ska baka en sak nu i jul, så baka denna lilla delikata och lite "tunga" kaka. Saftig, gyllengul och alldeles, alldeles saligt god är den. Min käre mor har bakat den i alla år, men jag har tagit mig friheten att ...hm... uppdatera den lite.

Sa jag att den var superlätt att göra också?? Iallafall. Här kommer receptet;

Inredningsfruns saftiga saffranskaka
* 1 pkt saffran
* 230 gr smör (äkta, inget margarin-tjafs till denna)
* 2 stora ägg eller 4 små
* 3 dl socker
* 1 mjölk
* 1/2 dl gräddfil eller turkisk yoghurt
* 4 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 1 1/2 msk vaniljsocker
* 1 tsk kanel
(om man vill rivet skal från en clementin + lite av saften)

How to do it;
(Sätt på ugnen på 175 grader)
Smöra och bröa en form. Smält smöret och ställ sedan åt sidan och låt svalna. Stött saffranet i en mortel. Vispa socker, vaniljsocker och ägg fluffigt (alltså riiiktigt fluffigt. Kämpa lite med elsivspen). Tillsätt saffran, kanel, det smälta avsvalnade smöret, mjölken. Blanda till sist mjölet med bakpulvret och sikta (så att det inte blir några mjölklumpar i denna delikata lilla kaka) ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda kakan i ca 40-45 minuter i nedre delen av ugnen. Prova med en sticka (se för tusan till att inte ha kakan inne för länge så att den bli torr. Stickan ska vara saftig!!)

Ät och avnjut kakan till tonerna av favorit-jul-skivan, en massa tända ljus och framför allt nära och kära. Det är jul-mys på hög nivå, vill jag lova.

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssst..... Ja, just det ja. "Att-vara-någons-fru"-Emma sa att jag inte kommer (http://attvaranagonsfru.se/2011/11/29/att-ha-ett-datum/) så åker jag på spöstraff. Så det är bara till att boka biljett och åka dit. Med nöje :D! Tjohoooooo! I´´ll be there!
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top