Pages

martes, 13 de diciembre de 2011

Mitt bidrag




Till Cookie Exchange Partyt som jag var på i söndags hade jag med mig en klassiker - Drömmar. Ett gammalt recept från "Sju sorters kakor" som jag freestylat lite grand och lagt till saffran, skalet och lite saft från en clementin. Det blev sådär spröda som Drömmar är och med en mild touch av jul. Dessutom tok-lätta att göra. Så idag ger jag er mitt bidrag från kak-bytar-kalaset;

Inredningsfruns saffrans-drömmar (ca 50 st)

100 gr smör

3 dl socker

3 tsk vanlijsocker

1 tsk hjortronsalt

1 dl olja

4 dl vetemjöl

1 clementin

Ett kuvert saffran

Sötmandel

Bakformar

Sätt ugnen på 150 grader.

Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Stött saffranet i en mortel tillsammans med en nypa socker. Blanda ner i smör-/sockerblandningen. Tvätta av clementinen och riv sedan ner skalet i smörblandningen (var försiktig så du bara får med det orangea skalet). Tillsätt oljan, lite i sänder. Blanda hjortronsaltet med lite av mjölet och rör ner i degen. Arbeta in resten av mjölet. Rulla små bollar som du lägger i bakformarna. Tryck ut bollarna med en gaffel och tryck till sist ner en mandel i varje kaka. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. (OBS! Det luktar ofta ammoniak när man bakar med hjortronsalt. Men det ska vara så och det är inget man smakar sedan. Promise!)

Smakar godast tillsammans med en kopp kaffe och trevligt sällskap.

GOD JUL och glad Lucia på er, alla fina!

KRAM

// Inredningsfrun

Facebook Twitter Google+

 
Back To Top