Pages

martes, 24 de enero de 2012

Å så lite mat!

En kopp soppa, någon?

Som ni säkert vet, by now, har jag och min käre make en förkärlek till allt man kan trycka in i ansiktet. Mat är ju livet! Halleluja! Å allt som jag minsann tycker att ni, goa läsare, ska ha provat innan ni kastat in handduken lägger jag så klart ut här på bloggen. Det kan vara recept av sorten "shit-vi-får-besök-om-fem-minuter", "på-lördagskväll-kommer-svärmor-å-då-vill-jag-fjäska" eller "jag-mååååste-göra-något-annat-än-Mamma-Scans-köttbullar-till-middag". Å allt där i mellan.

Så. Idag får ni ett superlätt och värmande recept från Middagskorgen som vi gjorde förra veckan. Det är en sådan där soppa som man nästan alltid kan slänga ihop för det mesta finns hemma. Iallafall hos oss :). Håll tillgodo;

Spicy köttfärssoppa (4 port) Tillagning ca 30 min
Smör eller olivolja
1 frp nötfärs ca 500 g
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Salt & svartpeppar
Ca 3 hg morötter (jag tog även vitkål eftersom vi hade det hemma)
Ca 1 kg potatis
1 msk sweet chilisås (vilken jag glömt köpa så jag tog 1 tsk paprikapulver och ett halvt kryddmått caynnepeppar istället)
2 msk tomatpuré (jag tog säkert fyra. Älskar´t!)
1 burk krossade tomter
2 köttbuljongtärningar
2 tsk timjan (Alltså. Timjanen gjorde verkligen susen så glöm den för guds skull inte! Ta gärna lite extra)
7 dl vatten (jag tog 10 dl eftersom jag vill ha soppan mer "soppig"och inte så "grytig" om ni förstår vad jag menar)

How to do it:
Fräs nötfärsen i lite smör eller olivolja i en stor kastrull eller i en gryta.
Skala och finhacka gul lök och vitlök och låt den fräsa med i nötfärsen. Krydda med salt och svartpeppar.
Skala och tärna morötter och potatis och fräs upp tillsammans med lök och köttfärs.
Tillsätt chilisås, tomatpuré, krossade tomater, kött-buljongtärningar, timjan och vatten.
Låt puttra på medelvärme ca 20 minuter eller tills potatisen är klar.
Smaka av med eventuellt mera timjan och chilisås.
Servera med något mumsigt bröd eller som jag, med knäckebröd som låg på botten av brödkorgen och där bäst-före-datumet inte slutar på -12 om jag så säger....... Men man tager vad man haver!

Jag har en massa fler goda middagsrecept på lut till er så håll ögonen öppna :).

Nu ska jag hångla kudden för imorgon händer det en massa skoj :). Tjohooooooooooo!!!

KRAM

// Inredningsfrun
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top