Pages

miércoles, 18 de enero de 2012

Kinderägg-recept!



Sitter ni redan och funderar på "Vad tusan ska vi äta till middag ikväll" så får ni här ett Kinderägg-recept av mig. Ni vet tre önskningar i ett; Lättlagat, vällagat och fantastiskt yummi, yummi, yummi! Alltså superbra mitt-i-veckan-krubb som mättar hela familjen. Har man tur så finns det lunchlåda till imorgon oxå. Perfekt!

Receptet kommer från Middagskorgen. Varsågoda;

Vegetarisk lasagne med krispig pizzasallad:
1 purjolök
5 hg morötter
3 tomater
Smör
½ dl tomatpuré (jag tog även 2 msk chilisås)
1 grönsaksbuljongtärning
1½ dl vispgrädde
1½ dl mjölk
Salt & svartpeppar (jag tog även en hel del curry eftersom det ger en extra kick och även italiensk salladskrydda. Jag tycker att just vegetariska rätter "sväljer" en hel del kryddor så var inte rädd för att krydda lite extra.)
1 msk oregano/basilika (jag tog tre msk)
1 frp färska lasagneplattor
1 burk keso 500 g
½ påse riven ost ( å så drog jag lite extra av den starka osten som vi har hemma. Det blir en liten extra schwung)

Pizzasallad:
1/3 huvud färsk vitkål
1 l kokande vatten
½ dl olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 krm strösocker (jag tog honung istället)
1 tsk oregano
2 krm salt (jag tog..... italiensk salladskrydda istället... men det kunde ni ju räknat ut med ett näsben :))
1 krm svartpeppar
(jag tog även fryst persilja eftersom lite extra järn i maten för oss kvinns aldrig är fel!)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°.
Strimla purjolöken. Skala och riv morötterna grovt. Skär tomaterna i små bitar.
Fräs purjolök och morötterna i en gryta i lite smör.
Tillsätt tomaterna, tomatpuré, buljongtärning, grädde, mjölk, salt, svartpeppar och oregano/basilika. Låt grönsaksröran koka upp.
Varva sedan grönsaksröran, lasagneplattor och keso i en smord ugnssäker form. Avsluta med grönsaksröra och strö över osten. Gratinera i nedre delen av ugnen i ca 30 min.

Koka upp 1 l vatten i en kastrull. Finstrimla och skölj vitkålen.
Lägg kålen i ett durkslag och slå över det kokande vattnet. Låt det rinna av. Under tiden blandar du ingredienserna till dressingen. Lägg kålen i en skål och slå över dressingen och blanda väl.
Servera lasagnen med pizzasalladen.

Enjoy!

Nu ska jag kasta mig i bingen för imorgon drar jag till Formex ooookristligt tidigt för att vara i STHLM tills mässan öppnar. Det blir ett par timmar i bilen så det är tur att jag har sällskap. Men om ni vill göra resan lite roligare för mig, så lämna en massa tips och kommentarer om vilka montrar som jag bara måååste gå till när jag väl är där som jag kan läsa i bilen :).

KRAM

// Inredningsfrun
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top