Pages

martes, 31 de enero de 2012

Recept-bank!




Oj vad jag är glad att vi nu har börjat få en ordentlig recept-bank på vällagad, enkel och supernice vardagsmat genom Middagskorgen. Bara att scrolla igenom alla veckomatsedlar och välja och vraka. Häromdagen gjorde jag om klassikern ugnspannkaka som vi hade på en veckomatsedel för ett par veckor sedan. Älskar´t! Den här varianten blir lite extra fluffig (med hjälp av bakpulver, men det syns inte på bilderna eftersom jag fotade dagen efter den tillagats och blev det liksom pys-punka på den då av ågon konstig anledning) och extra god med lite ost och massor av bacon. Som grädde på moset serveras den till en grymt god äpple-lingon-salsa som liksom blir pricken över i:et.
Här kommer receptet som räcker till hela familjen och kanske en lunchlåda om man har tur. Varsågoda;

Fluffig ugnspannkaka med äpple-lingon-salsa (4 stora portioner)

Äpple-lingon-salsa :
1 äpple
1 frp frysta lingon
1 dl strösocker

Ugnspannkaka:
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8½ dl mjölk
6 ägg
½ påse riven ost (å om man som jag verkligen giiiiillar ost, så tar man lite.... mycket extra!)
2 frp bacon
(vitpeppar om man behagar)

Tillbehör:
Rårivna morötter (jag tog även vitkål eftersom vi hade det hemma och blandade ihop allt tillsammans med lite olja/vinäger/svartpeppar/italiensk salladskrydda)
(Jag toppade även en stor klick ekologisk fet-creme fraiche eftersom jag tycker det är så gott till lingon.)

How to do it:
Sätt ugnen på 225°.
Skala och kärna ur äpplet och skiva det i klyftor. Koka upp äppleklyftor och strösocker, låt småputtra tills nästa all vätska har försvunnit och äpplena är mjuka. Rör ner lingonen och ta kastrullen från plattan. Klart!

Blanda mjöl och bakpulver i en stor skål. Vispa mjölblandningen med hälften av mjölken till en slät smet. Vispa ner äggen och resten av mjölken. Blanda ner den rivna osten (jag tog även lite vitpeppar i smeten eftersom jag gillar det i ugnspannkaka!).
Smörj en långpanna (ta en djuuuup långpanna, annars får det inte plats!) och häll i pannkakssmeten. Skär bacon i strimlor och fördela jämt över hela smeten. Skjuts in i ugnen (men ta det försiktigt så att det inte skvalpar ut något) och grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter tills smeten stannat och fått fin färg.
Servera ugnspannkakan med äpple-lingon-salsa och råkost.

Ät och njut!

En riktigt härlig tisdag önskar jag er, alla goa!

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssssst........ Till alla er som inte gillar ugnspannkaka kan jag säga så här. Det gör inte min käre make heller, egentligen, men det var han som tog lunchlådan dagen efter så denna gick verkligen hem!
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top