Pages

miércoles, 22 de febrero de 2012

Middagskorg-suckers!




Jordärtskocka och potatis som väntar på att bli mos :).
Denna veckan har vi äääääntligen fått rumpan ur vagnen och beställt Middagskorgen. Det känns som julafton varje gång den levereras till dörren. Coola och driftiga Cissi (kvinnan bakom företaget), som knåpar i hop alla recept hemma på sin kammare, blev minsann utnämnd till "Årets Företagare" här i staden. Häftigt! Å jag är den första att skriva under på det, minsann. För maten är vällagad, med rena fräscha smaker och konceptet är klockrent för oss i vår familj. Vi har blivit riktiga Middagskorg-suckers! Loooove it!

Idag bjussar jag er på en klassiker med en liten twist. Jag är inte överförtjust i jordärtskockor eftersom jag tycker att det kan bli lite skarpt i smaken men tillsammans med potatis och grädde så blev det så leeeent i munnen att man nästan svimma en smula. Gaaaalet gott! Båda våra kids gillade moset a lot och det är ju alltid ett plus! Här kommer receptet (från Middagskorgen), only for you;

Skomakarlåda på torsk med jordärtskocksmos (4 portioner) 30 min

Jordärtskocksmos:
Ca ½ kg potatis
Ca 3 hg jordärtskockor
1 dl vispgrädde
Smör
Salt & svartpeppar
Skomakarlåda:
1 frp bacon
Smör
Ca 2 hg champinjoner (Har du mer hemma så släng i det. Man kan aldrig få för mycket svamp :))
1 frp tinade torskfiléer 400 g
Salt & svartpeppar

How to do it:
Skala och tärna potatis och jordärtskockor. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten, ca 10 min.
Häll av vattnet och mosa med en stöt direkt i kastrullen. Rör ner grädde, lite i taget, smör, salt och peppar (Här drog jag ett par varv med stavmixern för att få moset riktigt, riktigt lent. Kör inte för mycket bara. Då kan moset bli som klister.)
Skär baconskivorna släng i stekpannan. Skiva champinjonerna och stek dem gyllenbruna (Jag drog även över lite vitpeppar eftersom jag tycker det är fin, fint tillsammans med bacon och svamp.)
Salta och peppra torskfiléerna och stek den försiktigt i smör (snåla inte med smöret och ös över fisken i mellan åt) 3-4 min på varje sida till de blivit gyllenbruna. Servera mos och fisk som toppas med bacon och champinjoner (å lite sallad om man så önskar).

Yummi, yummi. Totally loooove in your tummy :)!

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssssst......... Det ryktas att Bloglovin har kapats och det är en massa strul med bloggar etc. Så till er som prenumererar på Bloglovin - BYT LÖSENORD - fortare än kvickt så att ni inte råkar ut för något otäckt.
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top