Pages

jueves, 11 de agosto de 2011

Dubbelt så gott!

Vit chokladpannacotta......
... och Chokladpannacotta med Toblerone......
.... som serveras med ljummen hallonsås......
...... är så gott......
..... att man bokstavligen slickar tallriken ren :)!

Choklad är gott. Pannacotta är gott. Vad är då dubbelt så gott? Choklad-pannacotta så klart. Dubbel chokladpannacotta dessutom. Yummi!

När vi hade hade gäster häromdagen så blev det just chokladpannacotta till efterrätt. Jag började med en vit choklad pannacotta som jag hällde upp i ett glas och ställde i kylen för att stelna. Sedan gjorde jag en choklad-pannacotta med ett par bitar mörkchoklad+ ett par bitar Toblerone + en skvätt Bailey´s som jag sedan hällde ovanpå den vita stelnade pannacottan. När det sedan stelnat så stjälpte jag upp pannacottan på en tallrik. Klart! Å så lite ljummen hallonsås till det och lite "längst-med-vägen"-bär som jag och Bebis plockade samma dag. Divine!! Så här gjorde jag;

Pannacotta med vit choklad (4 pers)
1 1/2 gelatinblad (lägg i iskallt vatten)
2 dl grädde (fet!)
2 msk socker
1 vaniljstång
75 gr vit choklad

Koka upp grädde, socker och fröna + den delade vaniljstången. Bryt ner den vita chokladen lite i taget och rör runt tills den smälter. Fiska upp vaniljstången. Krama ur vattnet från gelatinbladen och lägg i gräddblandningen. Häll upp i glas. Ställ i kylen ett par timmar.

Pannacotta med Toblerone
1 gelatin blad (lägg i iskallt vatten)
2 dl grädde
2 msk socker
fyra rutor mörk choklad
3 stora bitar Toblerone
ev. en skvätt Bailey´s

Gör på samma sätt som ovan och häll sedan chokladpannacottan över den stelnade vita pannacottan.

Hallonsås
Lägg frusna hallon och florsocker + lite vaniljsocker i en kastrull och värm på. När hallon börjat smälta så häll på lite vatten och reducera ner. Servera ljummen till pannacottan.

MUMMA!

KRAM på er!

// Inredningsfrun
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top