Pages

sábado, 13 de agosto de 2011

Fram-och-tillbaka-kaka




Igår bakades det en fram-och-tillbaka-kaka här på the Island. Snabbt, lätt och inte en massa tjafs. Just the way I like it! Den tar lika lång tid att baka (från det du plockar fram tills den står på bordet) som det gör att åka fram och tillbaka till affären och köpa vaniljsås (som ska serveras till). Alltså tio-minuter-en-kvart. Så om de sista oväntade sommargästerna helt plötsligt ringer på dörren och gör ett "SUPRIIIIISE" så behöver du inte ens bli svettig för att du inte har något att bjuda på. Skicka bara iväg dem att köpa vaniljsås så hinner du fixa hembakat på ett kick. Perfekt!

Grundreceptet är samma som jag använder när jag bakar rulltårta och sedan lägger jag bara lite godsaker ovan på. Här kommer receptet;

Inredningsfruns fram-och-tillbaka-kaka (en hel plåt)
Sätt ugnen på 250 grader

* plåt+smörpapper
* 3 ägg
* 1 1/2 dl socker
* 2 msk vaniljsocker
* 2 msk mjölk
* 2 dl vetemjöl
* 1 1/2 tsk bakpulver
* ett gäng med syrliga äpplen
* kanel
* flagad mandel + pärlsocker
* smör (jag tog äkta extrasaltat eftersom det ger en liten extra schvung mot den söta/syrliga/nötiga/kaneliga kakan)

Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Häll i mjölken. Blanda mjöl med bakpulvret och häll i smeten och rör runt försiktigt. Stjälp upp smeten på plåten med smörpapper. Skär äppelskivor och bred ut på plåten. Ta kanel, flagad mandel, pärlsocker (+ lite vanligt socker om det är riktigt syrliga äpplen. Det gjorde jag) och strö ut över kakan. Klicka till slut på smör (ungefär en liten klick per färdig ruta) och grädda i mitten av ugnen i 8 minuter eller till kakan fått färg. Skär kakan i rutor. Serveras med marsan-sås. KLART!!

En härlig lördag önskar jag Er, goa bloggläsare!

KRAM

// Inredningsfrun
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top