Pages

martes, 23 de agosto de 2011

Hitte-på-kaka



Ströbröd+hackad mandel och hasselnötter

i botten av kakformen......

.... sedan på med ett gäng söta mogna plommon....

..... skjuts in i ugnen.....

.... å stoppa in i munnen!

Man skulle kunna tro att vi både bakar och äter kakor ganska ofta här på the Island..... och det göööör vi också vill jag lova :). Idag gjorde jag en "hitte-på-kaka" av plommonen som vi hade kvar. Slänga i lite här å slänga i lite där, så blir det nog bra, och idag behövde jag inte ens skriva ner receptet för det var så lätt att komma ihåg vad jag kastade ner i kakan. Here we go;



Inredningsfruns hitte-på-kaka med plommon

* 3 stora ägg (el. fyra små)

* 2 1/2 dl socker

* 1 1/2 msk vaniljsocker

* 100-120 gr smör (ajabaja för att använda margarin i denna kaka)

* 2 dl vetemjöl

* 1 1/2-2 dl mandel-/hasselnötsmjöl (ta lika mycket mandel som hasselnötter och mal i kvarn och använd det angivna måttet till kakan)

* ett gäng mogna plommon (det blir säkert gott med persikor, körsbär eller liknande också, kan jag tänka mig)

* 3 bittermandlar

* smör+ströbröd+hackade nötter till formen.



How to do it;

Sätt ugnen på 175 grader (lite varmare om du har varmluftsugn).

Börja med att smälta smöret och låt svalna lite grand. Mal därefter mandlarna och hasselnötterna i kvarnen (vaaaarför kan man inte köpa mandelmjöl på påse?!?) och blanda nötmjölet tillsammans med vetemjölet. Riv sedan bitternamndlarna på ett rivjärn och vänd ner i mjölblandningen.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Vänd ner mjölet i smeten och häll sist ner det smälta smöret.



Dela plommonen och lägg dem i en smörad och bröad form (jag hackade lite mandel och hasselnötter och la i botten). Häll försiktigt på smeten och grädda sedan kakan långt ner i ugnen i ca 40 min. Känn efter med provsticka så att kakan har "stannat" i mitten och inte är kladdig. Stjälp upp kakan på ett sockrat fat/bricka så att plommonen hamnar uppåt. Pudra över lite florsocker. Ät och njut av denna lite söt/syrliga (varför blir söta plommon syrliga när de varit i ugnen??) plommonkaka med söt mandel och hasselnötsbotten. Yummi!



KRAM



// Inredningsfrun



Psssssst...... Jag har inte glömt bort att jag ska lägga ut receptet på kantarell och Västebottenostpajen och även mandelkakan. Det kommer. Promise!



Facebook Twitter Google+

 
Back To Top