Pages

martes, 16 de agosto de 2011

Järnspikar!




Idag drog min käre make till med (det något bortglömda) uttrycket "Järnspikar så underbart!!!" när vi satt och åt lunch. Jag vet inte om det var den härliga blandningen av morötter, färska tomater och keso i lasagnen vi åt, som fick honom att tappa fattningen och utbrista i detta eleganta och något uråldriga uttryck eller om det var för att den goda lunchen avnjöts i solen ute på altanen (för första gången på lääänge). Förmodligen var det kombinationen av dessa båda anledningar. Iallafall. Fantastiskt god (och lätt att göra) var iallafall denna vegetariska lasagne från Middagskorgen . Här kommer recpetet, only for you;

Vegetarisk lasagne med krispig pizzasallad:
½ purjolök, den vita delen
2 morötter
3 tomater (jag tog även zucchini eftersom vi har en hel del av det just nu)
Smör
½ dl tomatpuré (jag tog öven 2 msk chilisås)
1 grönsaksbuljongtärning
1½ dl vispgrädde
1½ dl mjölk
Salt & svartpeppar (jag tog även en hel del curry eftersom det ger en extra kick och även italiensk salladskrydda. Jag tycker att just vegetariska rätter "sväljer" en hel del kryddor så var inte rädd för att krydda lite extra.)
1 msk oregano/basilika (jag tog tre msk)
1 frp färska lasagneplattor
1 burk keso 500 g
½ påse riven ost (jag tog och rev lite av västerbottenosen vi hade hemma. Det "händer" lite extra grejer med den i maten, tycker jag)

Pizzasallad:
1/3 huvud färsk vitkål
1 l kokande vatten
½ dl olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 krm strösocker (jag tog honung istället)
1 tsk oregano
2 krm salt (jag tog..... italiensk salladskrydda istället... men det kunde ni ju räknat ut med ett näsben :))
1 krm svartpeppar
(jag tog även fryst persilja eftersom lite extra järn i maten för oss kvinns aldrig är fel!)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°.
Strimla purjolöken. Skala och riv morötterna grovt. Skär tomaterna i små bitar.
Fräs purjolök och morötterna (ev. zucchini) i en gryta i lite smör.
Tillsätt tomaterna, tomatpuré, buljongtärning, grädde, mjölk, salt, svartpeppar och oregano/basilika. Låt grönsaksröran koka upp.
Varva sedan grönsaksröran, lasagneplattor och keso i en smord ugnssäker form. Avsluta med grönsaksröra och strö över osten. Gratinera i nedre delen av ugnen i ca 30 min.

Koka upp 1 l vatten i en kastrull. Finstrimla och skölj vitkålen.
Lägg kålen i ett durkslag och slå över det kokande vattnet. Låt det rinna av. Under tiden blandar du ingredienserna till dressingen. Lägg kålen i en skål och slå över dressingen och blanda väl.
Servera lasagnen med pizzasalladen.

Ät och njuuut för järnspikar så gott det var!

KRAM

// Inredningsfrun
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top