Pages

jueves, 27 de octubre de 2011

Efter chokladen!


Efter chokladen idag så blev det faktiskt lite mer fix här hemma och framför allt i Lillebrors blivande rum. Där återstår dock en hel del (som att måla sängen vit och tapetsera) innan det blir klart men nu har jag iallafall rensat ut allt som inte ska vara där (varför har ett rum som ingen bor i tendenser att bara bli ett skräp rum?). Så skönt! Men som sagt, det är absolut inte klart på långa vägar. Men hey. Lillebror är ju bara sex månader så det dröjer ju ändå ett bra tag till innan han kommer att nyttja rummet. Så no hurry i onödan liksom.

Till alla er som sitter och planerar vad ni ska äta imorgon till fredagsmyset så tipsar jag om supergoda kycklingrullader (såsen var löjligt god) som vi lagade ur Middagskorgen i tisdags. Om ni vill ha en liten lyxigare touch så byt ut hälften av mängden vätska mot grädde och byt ut den kokta pressade potatisen mot ungsrostade potatis. Iallafall. Här kommer receptet. Only for you;


Bacon och senaps fyllda kycklingrullader med pressad potatis
Ca 1 kg potatis
Kycklingrullader:
1 frp tinade kycklingfiléer 700 g
1 gul lök (jag tog även 1 vitlöksklyfta)
1 frp bacon
2 msk senap (jag tog 1 stor msk Dijon senap + 1 stor msk söt/stark senap)
2 hönsbuljongtärningar (jag tog en sådan där buljong på kub som är som en blandning mellan fond och buljongtärning)
5 dl vatten
Ca 250 g morötter (det är typ tre stora)
1½ dl mjölk
1 tsk vetemjöl
Smör
Salt & svartpeppar

How to do it;
Koka upp potatis och pressa den med en potatispress.
Skala och skiva löken (ev vitlök) fint. Fräs bacon och lök tills baconet fått färg och löken mjuknat.
Dra stekpannan från plattan och låt svalna något. Tillsätt senap, salt & svartpeppar.
Lägg lite lök- och baconfyllning i mitten av varje filé (dela dem och eventuellt banka ut dem lite) och rulla ihop. Fäst med tandpetare så att rulladen håller ihop. (Jag fick lite "fyllning" över och den la jag i såsen,)
Stek kycklingrulladerna i olivolja. När de fått fin färg häll på vatten och tillsätt två hönsbuljongtärningar och låt dem småputtra i 15 minuter.
Skala och skiva morötterna i lillfingerstora stavar. Lägg ner morötterna och låt dem puttar med kyckling-rulladerna tills de blir lite mjukna.
Tag ur rullader och morötter och vispa ner en klick smör, blanda vetemjöl med mjölk och vispa ner det i skyn. Smaka av med salt och svartpeppar (jag tog även ca en halv deciliter fryst persilja i såsen. Dels för att det är supergott, dels för att det ger lite extra järn).
Servera kycklingrulladerna fyllda med pressad potatis och morotsstavar. Ät och njut!

Nu ska jag kasta mig i bingen. Natti natti!

KRAM

// Inredningsfrun

Pssssssst....... Här kommer en lägesrapport från sjukstugan här på the Island. Maken fick ögoninflammation häromdagen och jag fick det idag. Tjibi. Å så har visdomstand nummer två bestämt sig för att tränga sig fram preciiiis just nu, vilket gör att jag är helt svullen under hakan. Man kan ju hålla sig för skratt alltså. Det ser ut som att jag gått genom ljudvallen och tillbaka.... trehundrafemtioelva gånger. Så härjad ser jag ut just nu. Sexy!
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top